Friday, August 14, 2009

Joran


POK MUD'S MENJAWAB

POK MUD'S MENJAWAB Tangsi boleh anjal sehingga 25 peratus
SOAL: Saya berminat menggunakan tali tangsi berbanding tali sulam. Boleh jelaskan kebaikan dan ciri-ciri yang terdapat pada tali tangsi berbanding tali sulam dan juga proses pembuatannya.
silakomen

POK MUD'S MENJAWAB Teknik pancing di lubuk berbatu
Jika memancing di kawasan tebing berbatu, boleh terangkan teknik yang sesuai untuk menghindari masalah sangkut?
silakomen

POK MUD'S MENJAWAB Dua punca cincin roda haus
SOAL:
1. Saya baru saja menukar cincin roda joran kerana ia haus. Apakah punca ia haus?
2. Bolehkah kita menyambung tali sulam dengan tangsi perambut menggunakan swivel?
silakomen

POK MUD'S MENJAWAB Perambut kejutan serap beban
SOAL: Saya hendak mengetahui mengenai apa itu perambut kejutan dan kegunaannya.
silakomen


  • GP Joran Port Dickson tetap meriah
    PORT DICKSON: Walaupun negara sedang dilanda wabak H1N1, namun penganjuran Karnival GP Joran 2009 di pantai masih mendapat sambutan orang ramai, terutama pemancing tegar dan pengikut setianya.

  • Acara sampingan dibatalkan elak H1N1
    KUALA LUMPUR: Jangkitan wabak selesema H1N1 yang semakin serius mendorong Kerajaan Negeri Pahang membuat keputusan supaya semua acara samping di kawasan Jeti Kampung Pantai Bernas sempena Royal ...

  • Empat tahun tunggu untuk jadi juara
    PORT DICKSON: Kata orang penantian itu satu penyiksaan. Namun, bagi Rosli Abdul Hamid dari Kampung Pandan, Kuala Lumpur ia bagaikan satu rahmat selepas dinobatkan sebagai juara Kategori Laut pada ...

  • Peluang Grand Slam pantai masih terbuka
    PORT DICKSON: Lima minit sebelum tamat pertandingan adalah masa kritikal bagi Mohd Muanis Saat dari Kuantan, Pahang, kerana ketika itulah jorannya diragut ikan dan kegagalan melayannya bakal ...

    • Ayat Qursi, solat elak gangguan syaitan
      KITA selalu lupa, di laut adalah kawasan paling banyak dugaan bukan saja sentiasa berdepan ribut dan gelombang besar kadang-kadang gangguan makhluk halus yang sudah berumah tangga di laut. Kita haus menerima hakikat ini sama ada mahu atau pun tidak, kerana laut selalunya menjadi buangan hantu syaitan kerana itu kawasan laut paling ditakuti untuk melanggar pantang dari keluarga pelaut kerana kesan daripada kisah yang diganggu makhluk halus di laut terlalu banyak berlaku.

  • Menanda pokok di laluan masuk elak sesat
    KUMPULAN pemancing ke tasik atau lombong tinggal dalam hutan tebal sering mengalami peristiwa sesat jalan ketika mahu pulang. Ia berlaku kadang kala beberapa jam sehingga satu hari satu malam. Namun daripada pengalaman seorang bekas tentera yang sangat arif di hutan ketika berkhidmat puluhan tahun dulu, ia boleh diguna pakai sebagai satu panduan atau petua.

  • Petua mudah masak gulai belitung
    KALI ini, penulis mengemukakan petua yang agak istimewa iaitu bagaimana hendak menghidangkan lauk ikan belitung. Semoga dengan petua ini, makan belitung akan mengisi senarai makanan istimewa tempatan. Spesies ini dianggap antara ikan paling laju berenang di permukaan air laut.

  • Awan hitam amaran ribut akan melanda
    KITA menyedari bahawa memancing sama ada di laut mahupun di sungai dan tasik adalah hobi yang masing-masing yang kadang kala berdepan dengan pelbagai dugaan dan rintangan sama ada dalam perjalanan mahupun ketika berada di lokasi.

  • Kenali kawasan sekeliling di lokasi baru
    SEBAIK tiba di lokasi memancing yang belum pernah diteroka sebelum ini atau dalam erti kata lain anda baru pertama kali turun memancing di kawasan itu maka kumpulan anda dinasihatkan supaya tidak terburu-buru mahu terus melakukan aktiviti memancing.


    0 comments: